هزینه سند خانه
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی
هزینه سند خانه
یکی از نیازهای اساسی مردم برای زندگی تامین مسکن است. امروزه تامین مسکن و محل زندگی از طریق اجاره یا خرید آن انجام می شود. در ایران خرید خانه علاوه بر جنبه تامین محل زندگی، به عنوان یکی از راه های سرمایه گذاری، پس انداز و کسب سود نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا قیمت آن به شدت افزایش یابد.
 
هر شخصی که اقدام به خرید خانه می کند باید سند یا قراردادی برای اثبات مالکیت خود داشته باشد. بنابراین اقدام مهمی که پس از خرید ملک باید انجام شود، انتقال رسمی سند از فروشنده به خریدار است.
 
موضوعی که در انتقال سند به نام خریدار و تنظیم سند رسمی وجود دارد، بحث هزینه های نقل و انتقال سند یا به اصطلاح سند خانه است.
معمولاً در فرآیند خرید خانه، طرفین قراردادهای بین خود و مبلغ پرداختی برای خرید خانه را از طریق سند فروش ثبت و می نویسند.
 
مبایعه نامه قراردادی است که طرفین معامله قبل از مراجعه به اداره ثبت و اقدام به انتقال رسمی سند از فروشنده به خریدار، با مراجعه به شرکت معاملات ملکی و در برگه های چاپی یا بین خود در صورت دست نویس و در آن نام و مشخصات کامل طرفین معامله، موضوع معامله، شرح مفصل ملک، وظایف و تعهدات طرفین، مبلغ قابل پرداخت، مبلغ پرداختی، زمان ذکر شده است. امضای قرارداد و تاریخ انتقال سند.
 
در اینکه بیع شرعاً بیع است یا تکلیف بیع، بین فقها اختلاف است. اما شکی نیست که امضای مبایعه نامه برای طرفین معامله لازم الاتباع است و باید به تعهداتی که پذیرفته اند عمل کنند. همچنین طرفین می توانند در مبایعه نامه مسئولیت پرداخت هزینه های انتقال سند را با توافق متقابل مشخص کنند.
 
پس از تنظیم مبایعه نامه، طرفین برای ثبت مبایعه نامه خود در سامانه جامع نرم افزاری و دریافت کد رهگیری به شرکت های رسمی و معتبر معاملات ملکی مراجعه می کنند. صدور کد رهگیری به معنای امن بودن تراکنش و یکی از مراحل ضروری و مهم برای مستندسازی منزل است.
از آنجایی که اخذ سند رسمی به نام خریدار خانه به دلایلی از جمله جلوگیری از انتقال ملک توسط فروشنده به دیگری و سلب مسئولیت فروشنده از تاریخ نقل و انتقال منزل بسیار حائز اهمیت است. خانه نسبت به پرداخت مالیات اجاره یا عوارض سالیانه، لذا اکثر افراد در خرید و فروش مسکن به مبایعه نامه عادی قانع نمی شوند و با رعایت تشریفات و اقدامات قانونی نسبت به انتقال سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی اقدام می کنند. .
 
انتقال سند در اداره ثبت و اخذ سند ملکی به نام خریدار مستلزم پرداخت برخی هزینه های ضروری از جمله هزینه انتقال سند بر اساس نرخ تعرفه هر سال است.
 
محاسبه هزینه سند خانه در سال 1401
از آنجایی که نحوه محاسبه هزینه سند خانه در دفترخانه در سال 1401 بر اساس ارزش معاملاتی ملک است، این هزینه برای هر خانه با توجه به ارزش معاملاتی آن متفاوت است.
 
هزینه سند خانه در سال 1401 برای همه خانه ها مبلغ ثابتی نیست اما هزینه انتقال سند با توجه به ارزش معاملاتی ملک که توسط اداره دارایی تعیین می شود تعیین می شود. ارزش معاملاتی ملک با توجه به معیارهایی از قبیل: ملک، نوع کاربری ملک، موقعیت و مساحت ملک، طبقه و ... توسط اداره املاک تعیین می شود.
 
دفاتر اسناد رسمی جدولی دارند که تعرفه های مربوط به هزینه های نقل و انتقال سند را با توجه به مواردی از قبیل: نوع مال از نظر منقول و غیرمنقول، نوع سند و میزان سند مشخص می کند.
 
هزینه سند خانه با در نظر گرفتن حق الامتیاز دفاتر اسناد رسمی و بر اساس تعرفه ۱۴۰۱ به شرح زیر می باشد:
 
مبلغ سند تعرفه
تا سقف 10 میلیون ریال 800 هزار ریال
تا 50 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 10 میلیون ریال 120 در هزار
تا 100 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 50 میلیون ریال 40 در هزار
تا 200 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 100 میلیون ریال 20 در هزار
تا سقف 500 میلیون ریال نسبت به مازاد بر 200 میلیون ریال 12 در هزار
تا یک میلیارد ریال نسبت به مازاد بر 500 میلیون ریال 6 در هزار
بیش از یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 3 در هزار آن
 
 
اینکه هزینه انتقال سند در جدول مثلاً 40 در هزار درج شده است یعنی به ازای هر هزار تومان 40 تومان اخذ می شود.
 
مسئول پرداخت هزینه مستندسازی خانه
مسئولیت پرداخت هزینه انتقال سند منزل در دفترخانه بستگی به نیت و اراده طرفین دارد و می توانند با توافق بین خود تعیین کنند که کدام یک از طرفین و حتی شخص ثالث هر هزینه را بپردازد. اما قانوناً در پرداخت هزینه های انتقال سند، هزینه حق الثبت با فروشنده است و در صورت پرداخت حق تکثیر مسئولیت با خریدار است.
 
پرداخت هزینه نقل و انتقال سند خانه بر اساس عرف منطقه یعنی آنچه مورد قبول اکثریت جامعه است قابل انجام است. لازم به ذکر است هزینه های انتقال سند به نام خریدار صرفا شامل حق التحریر و حق الثبت در اسناد رسمی نمی باشد و قبل از آن نیز باید هزینه هایی از قبیل: هزینه سالانه، مالیات اجاره و سایر هزینه ها پرداخت شود. . ، پرداخت شود.




:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: